PROJEKT
Bezpečné mesto Levice
I.
Úvod
Kriminalita rastie
rýchlejšie ako jej likvidácia. Strach z páchateľov oprávnene vytvára
u občanov obavy, že sa stanú obeťami kriminálneho činu.
V zmysle zákona o obecnom zriadení
obec okrem iných úloh zabezpečuje verejný poriadok v obci aj prostredníctvom
zriadenia obecnej polície. Obecná polícia spolupôsobí s ďalšími bezpečnostnými
zbormi pri ochrane verejného poriadku v rámci pôsobnosti svojich
oprávnení a úloh. Pre zefektívnenie ochrany verejného poriadku v Leviciach
a ochrany občanov je navrhnutý a Mestským zastupiteľstvom v Leviciach
schválený projekt „Bezpečné mesto Levice".
Podľa štatistických údajov MV SR vo
vývoji kriminality na Slovensku bol zaznamenaný značný vzostup zistených
trestných činov od roku 1988 (46 920) do roku 1993 (146 125).
Od tohto roku je viditeľný mierny pokles do roku 2000 (88 817).
Mierny pokles bol zistený aj v počte
zistených trestných činov v rokoch 1999 a 2000 na území okresu
Levice, pričom okres je približne na úrovni slovenského priemeru. Najčastejšie
sa vyskytujúce trestné činy v r. 2000 boli na úseku majetkovej trestnej
činnosti 779 (prípadov), krádeže vlámaním (498 prípadov), násilná trestná
činnosť (178 prípadov). Podľa „Prognózy strednodobého vývoja kriminality
na Slovensku" (pre Prezídium PZ SR v roku 1994 vypracovala Akadémia
PZ SR) je objasnenosť asi 45 %, pričom právoplatne potrestaných
páchateľov je asi 20 %. Latentná (neodhalená) forma trestných činov
podľa „Prognózy..." je v hodnote 10 - 50 násobku zistených trestných
činov.
Kriminalitu nemožno chápať len z pohľadu
páchania trestných činov. Rovnako závažný je aj rozsah priestupkov (aj
keď podľa zákona sú pre spoločnosť menej nebezpečné), ktoré sú v krajinách
napr. severnej Ameriky spolu s trestnými činmi uvádzané v pojme
kriminálny čin. Podľa evidencie priestupkov OO PZ SR Levice
v roku 2000 zistilo a prejednalo (objasnilo) 985 priestupkov,
čo je porovnateľné s rokom 1999 (987 priestupkov). Najčastejšie sa
vyskytovali priestupky proti majetku podľa § 50 zákona o priestupkoch
(671), proti verejnému poriadku a občianskemu spolunažívaniu (144),
priestupky na úseku ochrany pred alkoholizmom (41). Podľa evidencie MsP
Levice je trend vývoja priestupkov okrem dopravných nasledovný:
Rok 1999
|
Spolu priestupky (vrátane dopravných a riestupkov
proti VZN): 2.009
priestupky proti majetku podľa § 50 zákona (81),
proti verejnému poriadku: nočný kľud (171), vzbudzovanie verejného
pohoršenia (189) občianskemu spolunažívaniu (150), |
Rok 2000 |
Spolu priestupky (vrátane dopravných a
priestupkov proti VZN): 2.507
priestupky proti majetku podľa § 50 zákona (171),
proti verejnému poriadku: nočný kľud (174), vzbudzovanie verejného
pohoršenia (137) občianskemu spolunažívaniu (58), |
z čoho vyplýva, že nárast je zaznamenaný hlavne
v oblasti priestupkov proti majetku. |
Medziročné porovnanie zistených
priestupkov
|
|
Súčtom počtu trestných činov, priestupkov zistených OOPZ a MsP
Levice zistíme, že za rok 2000 bolo zistených 4189 kriminálnych činov.
Násobkom 10 - 50 x zistíme, že skutočný počet spáchaných
kriminálnych činov je od 41890 do 209450. Ak je stav skutočne takýto,
je potrebné urýchlene prikročiť k realizácii predkladaného projektu.
II.
Ciele projektu
Cieľom tohto projektu je zabezpečiť:
1.) ochranu života a zdravia občanov
2.) ochranu majetku fyzických a právnických osôb
3.) ochranu životného prostredia
4.) bezpečnosť a prehľadnosť dopravy v meste
III.
Prostriedky na dosiahnutie uvedených cieľov
1.) hliadková a pochôdzková činnosť MsP
- vyhľadávanie, identifikácia, pomenovanie problémov
- zákroky a úkony proti porušovateľom právnych predpisov (vrátane
VZN)
- objasňovanie zistených priestupkov
- komunikácia s verejnosťou s cieľom upevňovať spoluprácu
a obojsmerné poskytovanie informácií
Hliadkovú činnosť polície je možné
chápať z hľadiska zisťovania efektivity ako riešenie krátkodobé,
pretože výsledky správne plánovanej hliadkovej služby sa dostavujú okamžite.
Ide hlavne o zistenie priestupku, zabránenie páchateľovi v pokračovaní
priestupku a tým o jeho odstránenie.
Pre správne plánovanie miest hliadkovej
služby sú potrebné informácie o výskyte protispoločenskej činnosti.
Získavanie informácií je možné z niekoľkých zdrojov:
- komunikáciou policajtov s verejnosťou - je potrebné urýchlene
začať s permanentným vzdelávaním policajtov MsP v komunikačných
zručnostiach, sebapoznávacích technikách a osobnostnom raste
- priamym zistením hliadky
- informáciami od iných bezpečnostných zborov
- vyhodnocovaním záznamov technických prostriedkov
2.) štatistika a analýza MsP Levice
- triedenie a vyhodnocovanie získaných informácií je činnosť,
kde sú vhodné a z hľadiska úspory času nevyhnutné prostriedky výpočtovej
techniky.
- MsP Levice od júna 1996 eviduje priestupky v elektronickej
forme, čo znamená, že od tohto termínu je možné vyhodnocovať, triediť
a analyzovať zistené a zaevidované priestupky
- v rámci súčinnosti je vhodné získavať informácie o mieste
a druhu páchanej kriminality aj od ostatných bezpečnostných
zložiek pôsobiacich na území mesta
Z doteraz zistených skutočností je zrejmý:
- enormný nárast prejednávaných priestupkov na úseku dopravy
- zákazy vyplývajúce z dopravných značiek alebo dopravných
zariadení
- vzostup priestupkov proti majetku spáchanými jednoduchými krádežami
v obchodoch, krádeží vlámaním, krádeží a vlámaní do
motorových vozidiel
- rozbor informácií s cieľom predvídať vývoj kriminality podľa druhu
a miesta
- predpoklad vzostupu kriminálnych činov (hlavne proti majetku
a životnému prostrediu) napr.:
- po vybudovaní bytov nižšieho štandardu v lokalite Ladislavov
dvor, čiže na trase z uvedeného miesta do centra mesta,
kde budú mať obyvatelia týchto bytov záujmy
- po vybudovaní supermarketov krádežami zo zaparkovaných vozidiel
3.) použitie technických prostriedkov MsP Levice
- ochrana objektov prostredníctvom strediska na registrovanie poplachov
(SRP)
- monitorovanie a zásahy na narušené objekty na komerčnej
báze
- pripájanie, monitorovanie a ochrana objektov v majetku
mesta - poplachové systémy narušenia (PSN) financovať aj z komerčných
príjmov - poradenstvo a doporučovanie elektronického, mechanického
a režimového zabezpečovania objektov v majetku mesta
- kamerový systém - vhodným rozmiestnením kamier hlavne v centre
mesta:
- zabezpečiť monitorovanie priestranstiev s cieľom zabezpečiť
dôkazy pre potreby objasňovania spáchaných kriminálnych činov
- zabezpečiť kontrolu dopravnej situácie
- uvolniť hliadky MsP v súčasnosti orientované do centra
na použitie v iných častiach mesta
- prostredníctvom spropagovania systému psychologickým pôsobením
na potenciálnych páchateľov, aby sa nedopúšťali kriminálnych činov
4.) kriminálna prevencia MsP Levice
Represia pôsobí len na nízke percento
páchateľov. V prípade správneho pôsobenia programu kriminálnej prevencie
je účelom osloviť celé spektrum spoločenstva bez rozdelenia rasového,
vekového, bez rozdielu pohlavia a vzdelania, podobne ako prevencia
zdravotná.
Primárnym cieľom kriminálnej
prevencie je vzdelávanie verejnosti, vysvetľovanie nebezpečenstiev, vysvetľovanie
spôsobov, ako nebezpečenstvám čeliť. Sekundárnym cieľom pre políciu
je získanie si dôvery verejnosti a pomocou nej viesť spoločný boj
proti kriminalite.
- prednášky a besedy s cieľom vzdelávania verejnosti v otázkach
bezpečnosti
- projekt JPV zameraný na vzdelávanie mládeže pomocou vyškolených
rovesníkov, projekt je zameraný na drogové závislosti, dopravnú
výchovu pomocou „Dopravného ihriska" a i.
- kluby dôchodcov so zameraním na predchádzanie podvodom,
- stretnutia občanov, združení, a iných skupín občanov -
upozorňovanie na hroziace nebezpečenstvá
- zapájanie a podpora verejnosti do vzájomnej pomoci
- program „Záhradky" zameraný na susedskú ochranu ohrozenej záhradkárskej
osady v časti Mestský majer. Zistený kontakt na záhradkárske
združenie, prevzatie kľúčov od bránok na osade, zoznam užívateľov
jednotlivých záhradiek s kontaktmi pre možnosť kontroly hliadky.
Iniciovať u užívateľov snahu o ochranu majetku ľuďmi
z ich radov (napr. koordinovaním, ktorý kedy bude pracovať
vo svojej záhradke a zároveň dozerať aj na ostatné ...).
Dohodnutá forma oznamovania problematických situácií v osade
hliadkam MsP
- program postupne rozšíriť do ostatných záhradkárskych osád,
mestských častí, štvrtí mesta s IBV a v ideálnom
prípade do celého mesta
- upozorňovanie občanov na zdroje a vznik nebezpečenstiev prostredníctvom
masovo komunikačných prostriedkov - infokanál, Internet, regionálna
tlač, mestský rozhlas, letáky ...
5.) navrhovanie a presadzovanie spôsobov na predchádzanie alebo
odstraňovanie nebezpečenstiev.
Prostredníctvom zhromažďovania a rozborov získaných informácií
je možné predvídať možný vznik ohrozenia občanov kriminálnymi činmi. Mestská
polícia sa na požiadanie bude vyjadrovať sa k plánovaným akciám v meste
a to hlavne:
- k pripravovaným všeobecne záväzným nariadeniam, v ktorých
je možné uplatniť a využívať ustanovenie právnych predpisov na
kvalitnejšie zabezpečovanie verejného poriadku
- k pripravovaným programom na úseku výstavby (zabezpečovanie
ochrany v pripravovaných objektoch mesta, v územnom plánovaní
napr. rozmiestnenie parkovacích plôch,
- k pripravovaným kultúrnym, spoločenským a športovým akciám,
kde sa predpokladá sústredenie väčšieho počtu občanov
6.) súčinnosť so zložkami spolupôsobiacimi pri zabezpečovaní verejného
poriadku na území mesta
- PZ SR - v zmysle zákona o PZ ak obec nie je schopná zabezpečiť
verejný poriadok v obci vlastnými silami, môže požiadať o pomoc
útvar PZ. Útvar PZ je povinný v rozsahu svojej pôsobnosti túto
pomoc poskytnúť. V meste má sídlo Obvodné oddelenie PZ SR,
ktoré úzko spolupracuje s mestskou políciou na úseku verejného
poriadku hlavne koordinovaním hliadkovej služby, vzájomného poskytovania
hliadok pri zákrokoch a objasňovaní kriminálnych činov. V prípade
organizovaní hromadných akcií (napr. Levický jarmok) zabezpečuje Dopravná
polícia dopravnú situáciu, OOPZ verejný poriadok v priestoroch jarmoku
a MsP Levice kontrolu dodržiavania VZN a iných predpisov
- Železničná polícia - v rámci svojej pôsobnosti
- Vojenská polícia - kriminálne činy páchané osobami podliehajúcimi
vojenskej disciplinárnej právomoci
- KOVP - Komisia na ochranu verejného poriadku
IV.
Etapy realizácie projektu a doba dosiahnutia výsledkov
- Ako prvý krok je potrebné, aby sa k predloženému projektu
vyjadrilo MsZ Levice a zaujalo stanovisko.
- Po prijatí sa projekt spustí prostredníctvom sprievodných akcií
(výstava, súťaže na školách, informácie v masmédiách).
- Priebežné hodnotenie dosiahnutých výsledkov bude predkladané v správe
o činnosti MsP Levice
- Doba dosiahnutia výsledkov:
- Hliadková a pochôdzková činnosť patrí z hľadiska dosiahnutia
výsledkov do krátkodobej oblasti, nakoľko výsledky môžu byť viditeľné
do jedného mesiaca. Ide hlavne o znemožnenie páchania kriminálnych
činov prítomnosťou policajnej hliadky a represívnou činnosťou
hliadky.
- V strednodobej oblasti je zahrnutá štatistika a analýza,
používanie technických prostriedkov, kde je predpoklad hodnotenia
dosiahnutých výsledkov približne do jedného roka.
- Do dlhodobej oblasti spadá jednoznačne kriminálna prevencia (najmä
zameraná na vzdelávanie mládeže), ktorej výsledky sú viditeľné v
dobe nad jeden rok. Pri správnom pôsobení prevencie je predpoklad
na plynulé znižovanie kriminality a zároveň zvyšovanie dôveryhodnosti
polície.
V.
Finančné krytie
Z rôznych prieskumov verejnej
mienky obyvateľov Slovenska vyplýva, že vysoké percento opýtaných považuje
za prioritný problém v republike kriminalitu. Pre porovnanie Mesto
Levice vynakladá na zabezpečenie verejného poriadku (čiže na chod MsP)
priemerne okolo 3 % ročného rozpočtu. Pri vysokej vyžadovanej kvalite
práce MsP Levice je pri rovnakých početných stavoch polície predpoklad
zachovania približne rovnakých výdavkov rozpočtu. V prípade prenosu
kompetencií reformou verejnej správy bude potrebné prehodnotiť početný
stav a zároveň rozpočet MsP Levice v súvislosti s vyžadovanými
úlohami.
Finančné krytie projektov:
- kamerový systém zložený z monitorovacieho strediska a kamery
(možnosť rozšírenia o ďalšie kamery) 500.000,- Sk
- vzdelávanie policajtov 30.000,- Sk
- prevencia kriminality - vyškolenie väčšej skupiny mládeže, ktorej
členovia vykonávajú besedy v rámci projektu JPV 160.000,- Sk
je po splnení požiadaviek možné získať z fondov Vlády SR (Rada
vlády pre prevenciu kriminality, Protidrogový fond) a rôznych mimovládnych
organizácií (Open Society Foundation). Je možné posúdiť zriadenie fondu
mesta na financovanie rozvoja bezpečnosti a verejného poriadku, v ktorom
by boli viazané napr. príjmy mestskej polície.
VI. Záver
Pre realizáciu projektu je potrebné,
aby si občania (hlavne mládež) a zástupcovia orgánov samosprávy osvojili
myšlienky projektu, stotožnili sa s nimi a podporili realizáciu.
Pre zvyšovanie bezpečnosti v meste je potrebné oslovovať verejnosť
na zapájanie sa do riešenia problematiky vecí verejných. Verejný poriadok
a bezpečnosť nie je problémom len policajných zložiek, ale všetkých
občanov.
|